6 mei Anti Dieet Dag

Zondag 6 mei 2018 Anti-dieetdag

 

Waarom Anti-dieetdag?


Deze dag is in 1992 ingesteld als reactie op een zelfmoord van een 15-jarige meisje omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was. Gewicht en de obsessie om slank te zijn neemt een grote plaats in bij heel veel mensen.

Op de anti-dieet dag gaat het erom niet de hele dag aan afvallen en diëten te denken, maar meer aan lekker en gezond eten en bewegen.

Anti-Dieet dag is nodig omdat de samenleving constant boodschappen uitzendt, dat dik lelijk is, ongezond is, en dat dat koste wat het kost vermeden of verholpen moet worden. 

Dus vandaag gaan we eens niet op de weegschaal staan en mogen we ook alle dieetshakes, voedingshypes en crashdiëten vergeten. 

Denk nu niet dat het de bedoeling is dat wij op Anti-Dieetdag eten volgens het principe van ‘hoe vettiger, hoe prettiger’. Dat is de intentie van Anti-Dieetdag zeker niet. Waar het wel om draait, is dat je vandaag lekker en gezond eet zonder dat je daarbij per se aan je lijn moet denken. En dat is wel eens nodig want gewicht en de obsessie om slank te zijn, neemt bij veel mensen een belangrijke plaats in hun leven in. Afvallen en diëten is een veel besproken onderwerp in het dagelijks leven en sommigen wagen zich zelfs aan een crashdieet omdat ze voor een vakantie nog vlug enkele kilo’s willen kwijtraken. Dan kan een crashdieet helpen, want op een week val je bijvoorbeeld 5 kilo af. Dat is een spectaculair resultaat, maar volgens de specialisten kan het ook ongezond zijn. Zeker als je zo’n dieet over een lange periode volgt, want dan krijg je te weinig noodzakelijke voedingsstoffen en calorieën binnen. En nog een ander vervelend nadeel is het jojo-effect. Zodra je met het dieet stopt, vliegen de kilo’s er hoogstwaarschijnlijk weer aan.

Onze voorkeur gaat uit naar een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Dit voorkomt teleurstelling, frustratie en jojogedrag.

 “Het duurt drie maanden voordat iets een gewoonte wordt”

Wij zijn voorstander van duurzame gedragsverandering, waarbij het belangrijk is dat we beseffen dat het drie maanden kan duren voordat iets een gewoonte wordt. “Het duurt even voordat iets gewoon wordt. Als je gewend bent om niet te ontbijten, maar vervolgens na een uur toch trek krijgt en dan croissants gaat kopen, heeft het tijd nodig om de stap te zetten naar een gezond ontbijt. Gezondheid betekent vrij zijn van (chronische) ziektes, maar ook dat je lekker in je vel zit en dat je je goed voelt. Een gezond voedingspatroon speelt hierbij een grote rol, want het is van invloed op het risico om chronische ziektes te ontwikkelen en op hoe we ons voelen.”

De dieetboeken vliegen om ons de oren en het lijkt alsof er elke week een nieuwe voedingshype bij komt. “Gericht op je voeding letten en bijvoorbeeld 250 gram groente per dag eten en minder klant-en-klaarmaaltijden kopen, is voor veel mensen minder sexy als je kunt kiezen voor een mooi dieetboek met een slanke vrouw op de cover. Het is lastig voor mensen om te kiezen voor een gezond eetpatroon. We willen namelijk snel resultaat.”

Hieronder een aantal tips als je wilt stoppen met diëten en voor een duurzame gedragsverandering wil gaan?

·      Richt je op kleine stapjes. Elke stap is er eentje. Begin bijvoorbeeld met meer groentes te eten, 250 gram per dag.

·      Vervang zoete tussendoortjes voor noten of rauwkost.

·      Kies voor volkoren producten en maak minder gebruik van pakjes en zakjes.

·      Met drinken is veel winst te behalen, omdat hier veel verborgen calorieën inzitten. Vervang (een deel van je) frisdrank en sap voor thee, water of koffie.

·      Word je bewust van wat je in je mond stopt, dus houd een dagboek bij, bijvoorbeeld via Eetmeter.nl. of My Fitness Pal.

“Een duurzame gedragsverandering vraagt erom dat je zelf gaat nadenken wat je nodig hebt. Het vraagt ook om meer voorbereiding. Maar uiteindelijk heb je er wel meer profijt van en is het langer vol te houden, omdat je jezelf iets aanleert waar jij je goed bij voelt. Kies zelf wat bij je past, dat is belangrijk.”

Heel veel succes!

Team Futuro Fitness

De laatste nieuwsitems over health & fitness